Valor

4 Setembre 2011

Com molts de nosaltres, la meua primera aproximació a Valor  fou gràcies a la Flexió Verbal. Amic inseparable als anys d’institut i si, també de la carrera. Moltes vegades em quedava mirant el llibre i deia, mare meua, este Valor quina bona idea ha tingut!!!

Després vingueren les Rondalles, tan nostres, tan properes i tan “reals”.  Dic una mentida.

Primer va vindre veure Valor a l’acte d’investidura Honoris Causa per la Universitat Politècnica de València. Poder veure’l i escoltar-lo em va sorprendre.Un home tan menut, tan primet a la seua cadira de rodes…i quin poder tenien les seus paraules. Recorde, especialment, aquest fragment del seu discurs.

… cal dir que tots els valencians estem moralment obligats a contribuir a l’ús, el conreu, el respecte i la difusió del valencià, el nostre català; i encara que els estudis d’altres llengües puga enriquir-nos, no podem consentir la destrucció cultural i espiritual del nostre poble per mitjà de la implantació totalitària d’un altre idioma. Com bé deia el meu amic Sanchis Guarner, la pèrdua de l’idioma propi significa la mort cultural d’una pàtria.

Ací el discurs sencer.

Després de l’acte  Enric Valor i els seus familiars estaven a l’entrada de l’edifici. Tothom volia anar a saludar-lo. Un company d’estudis, de pis i d’aventures altres, insistia a anar a donar-li la mà. “Jo aniré, li donaré la mà i li diré : Gràcies “.

Després d’aquest dia ens enganxarem a llegir Rondalles.

Al llarg d’aquest any s’han fet innumerables actes al voltant de la figura d’ Enric Valor, alguns d’ells de manera molt anònima i quasi amagadeta, d’altres, amb major difusió. Tots han servit per  apropar a molts la seua figura. Especialment als nens, que a l’inrevés que nosaltres, primer el coneixeran per les seues Rondalles que no pas per la seua Flexió Verbal.

Almu, que entre els contes que conta, hi ha el del Mig pollastre.

La foto de baix són “cabets” que la Colla de Gegants i Cabets d’ Ontinyent va realitzar en les trobades d’enguany. Cada “cabet” és un personatge de les rondalles valorianes.

Nota : aquesta entrada hauria d’haver estat publicada el 22 d’agost. Però hi ha casos en els quals internauta proposa i la connexió disposa.

Anuncis

Una resposta to “Valor”

  1. Vanesa said

    Enhorabona per l’entrada. A mi, quan anava a l’escola m’agradava llegir aquelles rondalles que hi havia a un racó de la biblioteca i que tant em van ensenyar (tenint en compte que jo parlava castellà) i que deien, que eren d’un home anomenat Enric Valor.
    Quan vaig arribar a l’institut, com ben bé dius, La flexió verbal sempre m’acompanyà, i també a la universitat.
    Ara, com a mestra de primària m’agrada llegir i treballar amb els meus alumnes les rondalles de Valor i més, veure el que gaudeixen amb elles.

    Vanesa

Deixa un comentari

